April 17, 2015

buat biskut , makan sampai letop perut pastu bolehlah menangis mengenangkan diri ku gemuk sampai forever

Assalamuaalaikum gedik gedik sekalian

fuuuuhh fuhhh im cleaning away all the dust that has been covering my blog. ceh ceh berjamannn aku tak update. ala hidup aku bukannya retis pun so apa jelah yang ditulis. pembaca pun balik balik orang yang sama. siapa lagi kalau bukan cik nurul ai'na diva kebabom babom letop letop bintang nihaaaa.

So okay apa update keidupan aku he? Hmm selain naik beberapa kilo, aku jugak ada lah pi meeting dengan ppiwp punya pimpinan. Haha. iolls jarang keluar pemalas lah katakan. Alhamdulillah rajin pulak aku nak pi meeting meeting bagai. Nasib deme deme yang join ni sangat fun and sporting and gempak gilaaaaaaaaaaaaaa XD

okay cuba kau ushar lama lama tudung merah yang tengahhh tu. kau ushar lama lamaaaaaa. LAWA KAN DIA. okay kidding. ittew biasa biasa je *sadmusicplaying
Okay selesai udoh mesyuarat tuh. Baguslahh persatuan persatuan ni sebab rajin buat usrah, program derma untuk syrian, gathering bagai. aku je yang malas. muncul sekali dan plushhhh hilang ditelan angin uuuuuuuuuu~~~

MOGA PPIWP TERUS BERGERAK MAJUUU. INI WILAYAH KITA. GRABB!!! *grhhhhh* semangatnya hahah

okay apa ni tajuk takde kaitan dengan citer. Okay sebenarnya aku nak citer yang aku dah berjaya buat 2 biskut testing untuk raya nanti!! selama ni biskut aku keras mcm batu kau gigit konpem gigi kau berderai dulu tapi kali niii Alhamdulillah jadi kihkih kih.

Terima kasih kepada blog MATGEBU for providing me the recipe, very easy and so fingerlicking goooooddd. dahlah banyak butter uuuuu tu saya lagi suka hikhok
 LOOK AT ALL THIS BUTTERY GOODNESS AUMMMMM NYUM NYUM

okay biskut yang successfully done adalah Biskut Salju Lebaran and Biskut Mochashew Dap Dap.
haa amik kau nama dah komersial gilosss. Okay sebab aku ni baik dan berwajah ibarat Izara Aishah so aku copypaste tepek sini recipe.

BISKUT MOCHA COKLAT CHIP
BAHAN-BAHANNYA :-)250 gram mentega (mat guna jenama Anchor)
150 gram gula perang @ soft brown sugar
3 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla
1 camca teh mocha oil (boleh beli dikedai baking)
120 gram coklat chip
100 gram gajus, panggang dan cincang kasar
50 gram badam, panggang dan cincang kasar
1/2 cawan kelapa kering
1/2 camca teh baking powder*350 gram tepung gandum*15 gram serbuk koko*(*disatukan dan diayak)
Secubit garam halus
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula perang hingga gebu, masukkan kuning telur, satu persatu dan putar rata, tambah esen vanilla, garam dan mocha oil. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, masukkan kelapa kering, gajus dan badam serta coklat chip, putar hingga semua rata. 
  1. Ambil kurang lebih 1/2 camca besar adunan, bulat2kan dan susun dalam dulang pembakar, kemudian tekan sedikit dengan garfu. Buat hingga siap. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit, sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..

BISKUT SUJI SALJU 
BAHAN-BAHANNYA :-)250 gram mentega (mat guna jenama Anchor)
150 gram gula perang @ soft brown sugar
3 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla
1 camca teh mocha oil (boleh beli dikedai baking)
120 gram coklat chip
100 gram gajus, panggang dan cincang kasar
50 gram badam, panggang dan cincang kasar
1/2 cawan kelapa kering
1/2 camca teh baking powder*350 gram tepung gandum*15 gram serbuk koko*(*disatukan dan diayak)
Secubit garam halus
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula perang hingga gebu, masukkan kuning telur, satu persatu dan putar rata, tambah esen vanilla, garam dan mocha oil. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, masukkan kelapa kering, gajus dan badam serta coklat chip, putar hingga semua rata. 
  1. Ambil kurang lebih 1/2 camca besar adunan, bulat2kan dan susun dalam dulang pembakar, kemudian tekan sedikit dengan garfu. Buat hingga siap. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit, sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..

okay kalau kau rasa macam ala ala lapar and kalau tengok gambar makanan je rasa kenyang terus haa bolehlah panjang-panjangkan kaki anda kee blog DAPURTANPASEMPADANMILIKMATGEBUGEBAS 

Bolehlah meniaga cookies after nih wah cewah tinggi harapan kau diknonnn oi.

lepas ni nak buat macaroon pulak. yelah beli dekat luar mahal berdarah mata iolls nengok. aku nak cuba buat haaa. lepastu aku jual lagi mahallll biar tekeluar terus bijik mata mung

Okay aku dah semak tawaran matrikulasi. Alhamdulillah dapat. cuma yg tak kenannya JOHOR KAYYY JAUH KEMAIN YE  KEMENTERIAN PELAJARAN CAMPAK AKU. =_=""

 hahahha aku pun tak tahu adakah mahu diteruskan masuk matriks ke idok sebab nunggu upu lambat kemain. Besok pulak yang permohonan ke Morocco mesir and jordan akan bagi keputusan. Hmm entahk dapat ke idok. kalau dapat pun nak ke ayah aku lepas kat sana yelah kawasan sana kan banyak bergolak. Cehh kalau diterima aku buat hiasan jelahhhhhh, buat belagak riak kah kah kah *lempanglimadasssss

dahlah penat menaip. bukannya ada isi bermanfaat pun apa yang aku tulis ni. Tahniah la sesape yang tetibe ter terjun masuk ke blog ni dan baca sampai habisss. ribuan tepukan aku berikan woohoooohohooo

nak tidur. Eyebag dekat mata macam exo tao dahhh

nah sebelum tidur aku bagi gambar exo seketul

janganlah senyum camtu. gegar tulung rusuk aku. eh? ahaha

haip nak belajar mesir tapi gatal. patut dilempar lesung batu je kepala kau ni haha

adios sayonara bammmbuss buss